SKOLANS VÄRLD

Skolan ska förmedla och förankra respekt för de grundläggande värderingar som samhället vilar på. I det uppdraget ingår att bygga demokratiska medborgare och främja varje människas rättigheter och egenvärde. Ett aktivt och systematiskt säkerhetsarbete skyddar mot olika former av brott och främjar elevernas utveckling till ansvarskännande individer och medborgare.

SKOLAN SOM BROTTSPLATS

Ofredande, olaga hot, ringa misshandel och sexualbrott. Listan kan göras lång. Vid en översyn av de undersökningar och rapporter som kontinuerligt belyser brott och brottsutsatthet (t ex från BRÅ, Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen) kan man med lätthet konstatera att skolan är en vanlig brottsplats. För flera brottstyper har andelen brott som ägt rum i skolmiljön dessutom ökat de senaste åren. Vid de brottshändelser som drabbar barn 7-15 år är skolan en av fyra huvudsakliga platser där brotten ägt rum. Så kan vi inte ha det.

Skolans arbete för en trygg och säker miljö

För att uppnå en miljö där utrymme finns för både personlig utveckling och lärande ska alla former av brottslighet motverkas. Det får inte vara skillnad på vad som gäller i teorin och vad som faktiskt sker i praktiken. De fri- och rättigheter man som medborgare har enligt lag ska givetvis även gälla under skoltid. Skolan behöver därför bedriva ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete för att skapa en trygg och säker utbildnings- och arbetsmiljö.

Det ska vara lätt att göra rätt. Både för personal och elever. Arbetet ska motverka alla former av brott och genomsyras av systematik. Ledning och styrning måste vara tydlig och verksamheten bör eftersträva att vara så transparent och konsekvent som möjligt.

Händelser och beteenden som motverkar en trygg och säker miljö ska identifieras och åtgärdas enligt verksamhetens rutiner.

Pågående Dödligt våld

Skolverksamheten är sårbar då miljön ska vara inkluderande och öppen för att skapa ett inbjudande utbildningsklimat, men ändå erbjuda skydd vid allvarliga händelser. Skolan är tyvärr inte fredad från våldshandlingar med stora konsekvenser. Verksamheten behöver ha beredskap för de situationer som kräver ett snabbt och korrekt agerande för att skydda elever och personal. Det krävs medvetenhet, mental förberedelse och kunskap, både hos personal och elever. Det uppnår man genom utbildning, övning och repetition. 

Förmågan att förebygga, upptäcka och i värsta fall hantera våldsamma situationer går helt i linje med skolans uppdrag och kommer att skapa trygghet för elever och medarbetare i den dagliga verksamheten.

CHECKLISTA

  • Har vi uppdaterade styrdokument, policys och rutiner som är implementerade och efterlevs av alla?

  • Har vi en säkerhetskultur där skolledningen och de anställda delar värderingar, attityder och uppfattningar om säkerhet och arbetsmiljö?

  • Arbetar vi tillsammans för att motverka all form av brottslighet i skolan?

  • Är personalen utbildad inom hot och våld för att förebygga och hantera utmanande situationer i vardagen?

  • Har ledning och personal den kompetens och beredskap som krävs för att förebygga, upptäcka och hantera allvarliga våldssituationer?  

  • Är eleverna involverade i det systematiska säkerhetsarbetet? Jämför med brandskyddsarbetet.  

tjänster för skolan

Lena har i dagsläget hjälpt 50 kommuner med deras skolsäkerhetsarbete och besökt drygt 500 skolenheter för utbildning, övning och repetition. Lena är utbildad både lärare och polis.

PDV-UTBILDNING

HOT- OCH VÅLDSUTBILDNING

NARKOTIKAUTBILDNING

RÅDGIVNING SKOLSÄKERHET


Jönköping kommun 〰️ Göteborgs stad 〰️ Kunskapsskolan AB 〰️ Linköpings kommun 〰️ Halmstad kommun 〰️ Göteborgs kommun 〰️ Karlstad kommun 〰️ Lundsbergs skola 〰️ Sandvikens kommun 〰️ Strängnäs kommun 〰️ Eslövs kommun 〰️ Sotenäs kommun 〰️ Montessori Sverige 〰️ Pysslingen skolor och förskolor 〰️ Hälsinglands utbildningsförbund 〰️ Askersunds kommun 〰️ IHM Business school 〰️ Nora kommun 〰️ Bodens kommun 〰️ Ljusnarsbergs kommun 〰️ Laxå kommun 〰️ Mariestads kommun 〰️ Falköpings kommun 〰️ Finspångs kommun 〰️ Mölndals kommun 〰️ Lidköpings kommun 〰️ Solberga Förskolor 〰️ Mölndals stad 〰️ Kungälvs kommun 〰️ Tidaholms kommun 〰️ Munkedals kommun 〰️ Salems kommun 〰️ Finspångs kommun 〰️ Tranemo kommun 〰️ Ovanåkers kommun 〰️ Härryda kommun 〰️ Uddevalla kommun 〰️ Norberg kommun 〰️ Motala kommun 〰️ Magelungen utveckling 〰️ Vänersborgs kommun 〰️ Skinnskattebergs kommun 〰️ Götene kommun 〰️ Alingsås kommun 〰️ Boxholms kommun 〰️

SAGT OM LENA

“Lena har förmågan att på ett sansat och lättsamt sätt förmedla kunskap som annars kan vara rätt svår att ta till sig. Utbildningen i PDV blev därför en minnesvärd halvdag som varje medarbetare bär med sig i det fortsatta arbetet mot en trygg och säker skolmiljö”

— JENS ERIKSSON

Säkerhetssamordnare Linköpings kommun


“Nu har vi en gemensam kunskapsgrund och alla vet vad de ska göra om det värsta händer. Det har ökat känslan av trygghet bland våra medarbetare. 

Lena är en inspirerande föreläsare med sin gedigna kunskap och raka kommunikation. Här lindas ingenting in och alla frågor blir besvarade.”

 — SOFI KLANG

Kommunikationschef Kunskapsskolan

“Lenas utbildning har svarat väl mot våra önskemål om att stärka medarbetares och chefers individuella, organisatoriska och verksamhetsmässiga förmåga att förebygga, upptäcka och hantera dödligt våld i skolmiljö. På ett tryggt, tydligt men också enkelt och intresseväckande sätt har Lena höjt kunskapsnivån för alla våra medarbetare. Fenomenet skolattack är skrämmande men tack vare utbildning av Lena har kunskapsnivån i kommunens skolor höjts och känslan av trygghet ökat.”

— Ida WAHLQVIST

Utvecklingsledare Säkerhet Grundskoleförvaltningen i Göteborg