Alla arbetsplatser bör eftersträva en narkotikafri miljö genom uppdaterade rutiner för prevention, upptäckt och hantering. En narkotikautbildning skapar förutsättningar för detta genom att deltagarna får kunskap om bl a styrdokument, narkotikaklassade preparat, drogtecken samt gällande lag och rätt.

 

NARKOTIKA

”I vår organisation är ingen drog- eller alkoholpåverkad, eller är berörd av följdeffekter av påverkan, på tid avsedd för arbete. Med droger avses även läkemedel för annat än medicinskt bruk och dopingpreparat.”

Det finns många anledningar till att eftersträva en narkotikafri arbetsmiljö genom bl a en drogpolicy som genomsyrar hela verksamheten. Bruk och hantering av narkotika påverkar självklart individers mående och utveckling och deras anhöriga. Efterfrågan av narkotika göder dessutom de kriminella gängen och bidrar till våldsutvecklingen. Genom att förebygga, upptäcka och hantera bruk av narkotika kan er verksamhet hjälpa till i det viktiga arbetet mot ett narkotikafritt samhälle. Men en arbetsplats som inte är fri från narkotika kan även drabbas av stora ekonomiska och säkerhetsmässiga konsekvenser, oavsett om det är en skola, ett sjukhus eller ett företag.

CHECKLISTA

  • Har vi en drogpolicy?

  • Har vi kunskap om vårt arbetsgivaransvar?

  • Har vi rutiner för att upptäcka narkotikaanvändning eller hantering av preparat?

  • Har vi rutiner att följa vid identifierade narkotikarelaterade händelser?

  • Har vi den kunskap som krävs för att kunna förebygga, upptäcka och hantera narkotikarelaterade händelser? T ex kännedom om preparat, drogtecken och lagen?

En genomtänkt drogpolicy skapar ett tydligt mål för verksamheten och fungerar bra som ledningsstöd, t ex vid anträffad narkotika, en påverkad anställd eller oro för missbruk. Att ha uppdaterade rutiner som efterlevs av alla bidrar därmed till en trygg och säker arbetsmiljö. Det kräver dock tydlig ledning och styrning och ett engagemang som genomsyrar hela verksamheten.

Men framför allt krävs det kunskap hos medarbetarna!

UPPLÄGG

GRUNDUTBILDNING I FÖRELÄSNINGSFORM

Grundutbildningen innehåller all information som verksamheten behöver för att nå individuell och organisatorisk förmåga att arbeta för en narkotikafri miljö.

Grundutbildningen sker i föreläsningsform i en lokal som som kunden anordnar. Fritt antal deltagare.

dIGITAL UTBILDNING

Innehåller grundutbildningen i koncentrerad form med tillkommande segment, t ex instruktionsfilmer och diskussionsunderlag. Utbildningsverktyget används för repetition och fördjupning och för att behålla en gemensam hög nivå över tid.

Den digitala utbildningen kan levereras på två sätt; export direkt till ett Learning Management System (LMS) eller en webbaserad variant. 

Polisförbundet 〰️ Stockholms Universitet 〰️ Krogar mot Knark 〰️ Tullverket 〰️ Strängnäs kommun 〰️ Värmlands nämndemannaförening 〰️ Sundsvalls nämndemannaförening 〰️ Fakultetskurser 〰️

Polisförbundet 〰️ Stockholms Universitet 〰️ Krogar mot Knark 〰️ Tullverket 〰️ Strängnäs kommun 〰️ Värmlands nämndemannaförening 〰️ Sundsvalls nämndemannaförening 〰️ Fakultetskurser 〰️

FRÅGOR OCH SVAR

Till vilken verksamhet riktar sig utbildningen?

Narkotikautbildningen riktar sig till alla verksamheter. Innehållet anpassas efter kundens förutsättningar, utmaningar och behov.

Vad är målet med utbildningen?

Det övergripande målet är en trygg och säker yrkesutövning samt en miljö som främjar individers välmående. Syftet är att öka deltagarnas individuella (och därmed även verksamhetens) förmåga att förebygga, upptäcka och hantera narkotikarelaterade incidenter i strävan mot en narkotikafri arbetsmiljö.

Vad innehåller utbildningen?

Utbildningen innehåller bland annat gällande lagstiftning, förslag på styrdokument, information om preparat, bruk, drogtecken, rus och farlighetskriterier samt ”best practice” och adekvat agerande.