Insatser för att hjälpa verksamheter att planera för hantering av kriser. En kris kräver fler eller andra resurser än vad man har tillgång till i vardagen. Deltagarna får bl a kunskap om människans krisreaktioner och hur man som verksamhet bygger upp olika nivåer av stöd och krisberedskap.

krisstöd och krisledning

Kris (grekiska kri´sis): en plötslig förändring eller ödesdiger rubbning. En händelse som kräver fler eller andra resurser än vad man har tillgång till i vardagen, oavsett om den drabbar en individ, ett företag eller ett helt samhälle. En kris kommer ofta oväntat, sällan ensam och ställer stora krav på den/de drabbade.

Ni ska därför ha en krisorganisation. I det ingår att skapa rutiner för olika typer av kriser, allt från första hjälpen till krisstöd. En kris utlöser krisreaktioner och människor reagerar olika. Rätt typ av stöd vid rätt tidpunkt stärker individens och verksamhetens förmåga att hantera situationen. En kris går över men kan vara mycket krävande fram till dess.

CHECKLISTA

  • Har vi identifierat och inventerat vilka kriser som kan uppstå på vår arbetsplats?

  • Har vi bedömt hur stor skada krisen kan åsamka individer och hela verksamheten?

  • Har vi en krisplan?

  • Har vi en fungerande krisgrupp som är sammansatt av rätt personer?

  • Är ansvar och mandat tydligt för alla? Och finns den kunskap och de resurser som krävs för att arbeta på rätt sätt?

  • Har vi kunskap för att genomföra stödinsatser internt och tillgång till extern hjälp om behovet finns?

”Förbered er för det värsta – hoppas på det bästa!”

Kris kräver stort beslutsmod. Krisberedskap utvecklas av kunskap och erfarenheter. Om ni har medarbetare som känner trygghet i att hjälp finns att få, om det behövs och så länge det behövs, då har ni kommit långt. Utbildningsinsatser inom krisstöd och krisledning syftar till att skapa de bästa förutsättningarna för individ och verksamhet att fungera – även under och igenom en kris.

Brottsofferjouren 〰️ Kvinnohuset Tranan 〰️ Kvinnojouren Viktoria 〰️ Folksam 〰️ Länsförsäkringar 〰️

Brottsofferjouren 〰️ Kvinnohuset Tranan 〰️ Kvinnojouren Viktoria 〰️ Folksam 〰️ Länsförsäkringar 〰️

UPPLÄGG

Att möta människor i affekt

Denna föreläsning om emotionell första hjälpen, krisstöd och avlastande samtal ger kunskap om stressorer och förståelse för de mekanismer som ligger bakom reaktionerna. Deltagarna får bl a kunskap om hur man ger krisstöd och hur man som verksamhet bygger upp olika nivåer av stöd. Innehållet anpassas till kundens behov av krisledning, krisstöd och samtalsmetodik. Passar t ex försäkringshandläggare, socialsekreterare och sjukhuspersonal.

Stabsövning

Ett fiktivt scenario presenteras för deltagarna som övar på att hantera en allvarlig händelse organisatoriskt utifrån sin funktion. Övningen ger fördjupad förståelse för kris och krisledning samt beslutsfattande i kris. Utbildningen kan omfatta en tillämpad övning med figuranter där deltagarna behöver samverka med polis, media och tillkommande resurser samt hantera olika övningsscenarion på plats. Verksamheten övar utifrån sin krisplan och får testa olika metoder.

Lena är utbildad och diplomerad i att hålla avlastande samtal och krisstöd på individ- och gruppnivå efter incidenter. Hon är även knuten till nätverket Competenscompagniet och ingår i deras krisjour för allvarliga händelser, t ex vid dödsfall, naturkatastrofer och större olyckor.