Utbildningsinsatser med syfte att öka förmågan till att förebygga, upptäcka och i värsta fall hantera händelser av PDV – Pågående Dödligt Våld. Deltagarna får mental förberedelse och kunskap om olika handlingsalternativ att använda före, under och efter t ex en skolattack eller ett terrordåd.

PÅGÅENDE DÖDLIGT VÅLD

En allvarlig händelse med flera försvårande ingredienser:

  • En eller flera motiverade gärningspersoner med uppsåt att skada eller döda. Gärningen är planerad och utföraren har förberett sig mentalt och praktiskt. 

  • Ett snabbt och farligt händelseförlopp som kräver ett direkt och resolut agerande av de drabbade och där besluten behöver fattas snabbt.

  • En väldigt komplex situation där det inte finns något facit eller “snitslad bana” att följa och där informationen som finns att tillgå är bristfällig och förändras varje sekund.

Terrordåd, skolattacker och gänguppgörelser. Exemplen på farliga händelser som kan uppstå är många. Det är dock svårt att veta var och när nästa PDV-händelse inträffar: En skola? Ett köpcentrum? En gågata? Med tanke på de allvarliga konsekvenserna är det viktigt att ha goda rutiner kring vad man kan och ska göra för att skydda människorna på platsen. Agerandet kan vara direkt livsavgörande.

I en PDV-utbildning får ni kunskap om de olika handlingsalternativ som finns att tillgå vid ett våldsdåd. Vad ska ni göra? Vad får ni göra? Och vad ska ni absolut inte göra? Vad har ni för ansvar? Och vad gör polisen när de kommer?

Kunskap och mental förberedelse ökar tryggheten och förmågan både hos individer och verksamheter. Självklart ska man försöka undvika att bli drabbad genom ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete. Hur förebygger man dessa hemska händelser? Vilka är riskfaktorerna? Vilken hjälp finns att tillgå och vad kan ni göra redan idag som minimerar konsekvenserna?

Utbildningen bygger på nationell och internationell erfarenhet och forskning och går helt i linje med rekommendationer från Sveriges myndigheter och berörda aktörer. 

Solna Tingsrätt 〰️

Tekniska museet 〰️

Region Västmanland 〰️

Sveriges Domstolar 〰️

Karolinska universitetssjukhuset 〰️

Vasamuseet 〰️

Sahlgrenska universitetssjukhuset 〰️

Karolinska Institutet 〰️

Attunda Tingsrätt 〰️

Mittuniversitetet 〰️

Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) 〰️

Naturhistoriska riksmuseet 〰️

Högskolan i Skövde 〰️

Sjöhistoriska museet 〰️

Fotografiska museet 〰️

Södertörns högskola 〰️

Högskolan Kristianstad 〰️

Region Örebro län 〰️

Region Gävleborg 〰️

Region Halland 〰️

Solna Tingsrätt 〰️ Tekniska museet 〰️ Region Västmanland 〰️ Sveriges Domstolar 〰️ Karolinska universitetssjukhuset 〰️ Vasamuseet 〰️ Sahlgrenska universitetssjukhuset 〰️ Karolinska Institutet 〰️ Attunda Tingsrätt 〰️ Mittuniversitetet 〰️ Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) 〰️ Naturhistoriska riksmuseet 〰️ Högskolan i Skövde 〰️ Sjöhistoriska museet 〰️ Fotografiska museet 〰️ Södertörns högskola 〰️ Högskolan Kristianstad 〰️ Region Örebro län 〰️ Region Gävleborg 〰️ Region Halland 〰️

UPPLÄGG

GRUNDUTBILDNING I FÖRELÄSNINGSFORM

Grundutbildningen innehåller all information som verksamheten behöver för att utveckla den individuella och organisatoriska förmågan att förebygga, upptäcka och hantera händelser av PDV.

Fritt antal deltagare. Föreläsningen sker fysiskt på plats i en lokal som kunden anordnar.

DIGITAL UTBILDNING

Innehåller grundutbildningen i koncentrerad form med tillkommande segment,  t ex instruktionsfilmer och diskussionsunderlag. Utbildningsverktyget används i det systematiska säkerhetsarbetet för repetition och fördjupning och för att behålla en gemensam hög nivå över tid.

Den digitala utbildningen kan levereras på två sätt; export direkt till ett Learning Management System (LMS) eller en webbaserad variant. 

PRAKTISK ÖVNING

För att fördjupa den teoretiska kunskapen och öka den mentala förberedelsen. Deltagarna övar de olika momenten lugnt och metodiskt, t ex att fly, söka skydd och barrikadera en dörr. Övningen är lärande och inte prövande. Efter genomförandet överlämnas övningsunderlag för att verksamheten ska bli självförsörjande gällande övningar framöver. 

ÖVRIGT

Tjänster utifrån kundens behov, t ex revidering av kris- och handlingsplaner, stabsövning och ledningsstöd.

SAGT OM LENA

“En mycket väl genomförd utbildning i hur vi på BRÅ kan hantera pågående dödligt våld. Utbildningen har inte bara stärkt vår förmåga att hantera en PDV-attack, utan också hjälpt oss att identifiera andra viktiga säkerhetsåtgärder. Lena är dessutom såväl en duktig och karismatisk föreläsare, som en lugn och trygg övningsledare.”

— Björn Borschos

Generaldirektör BRÅ

“Lenas utbildning har svarat väl mot våra önskemål om att stärka medarbetares och chefers individuella, organisatoriska och verksamhetsmässiga förmåga att förebygga, upptäcka och hantera dödligt våld i skolmiljö. På ett tryggt, tydligt men också enkelt och intresseväckande sätt har Lena höjt kunskapsnivån för alla våra medarbetare. Fenomenet skolattack är skrämmande men tack vare utbildning av Lena har kunskapsnivån i kommunens skolor höjts och känslan av trygghet ökat.”

— Ida WAHLQVIST

Utvecklingsledare Säkerhet Grundskoleförvaltningen i Göteborg

“Lena är den självklara säkerhetsexperten för oss och en viktig pusselbit i Tekniska museets arbete att bygga upp en trygg arbetsplats för medarbetare genom de hot & våld- och PDV- utbildningar hon erbjuder. Utbildningarna håller åhörarna på tårna och Lenas förmåga att baka in humor gör att tuffa ämnen blir mer hanterbara – en förmåga som få föreläsare har.”

— AGNETA SJÖBOM

Säkerhetsansvarig Tekniska museet

Frågor och svar

Vad räknas som pdv?

PDV står för Pågående Dödligt Våld och det är från början ett polisiärt begrepp. Det finns olika definitioner av begreppet men det innefattar de våldsdåd som avsiktligt utförs med syfte att skada och döda. Gärningen är planerad och våldet utförs ofta slumpmässigt mot de som befinner sig på platsen. Händelseförloppet är snabbt och mycket farligt och gärningspersonen är ofta beredd att dö i sin gärning, t ex skolattack eller terrordåd.

VARFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT UTBILDA INOM PDV?

Polisen är samhällets första resurs för att direkt ingripa mot farliga händelser och kommer givetvis att ge dem högsta prioritet. Men fram till dess att polisen anländer måste människorna på platsen själva agera för att konsekvenserna av våldsdådet ska minimeras. Beredskapen att hantera allvarliga våldssituationer höjs genom mental förberedelse och kunskap om olika handlingsalternativ. En väsentlig del av utbildningen handlar dessutom om att förebygga dessa händelser.

VAD ÄR MÅLET MED UTBILDNINGEN?

Målet är att kunna förebygga, upptäcka och i värsta fall hantera allvarliga våldssituationer, både på individuell och organisatorisk nivå. Positiva bieffekter är: ökad trygghet, ett bättre systematiskt säkerhetsarbete och en utvecklad säkerhetskultur för mer vardagliga och sannolika utmaningar.